Middelen

Hieronder worden alle producten die samen met de gebruikte verf een bepaald uiterlijk aan het schilderij geven of de samenstelling van de verf veranderen verstaan. Ook producten die worden gebruikt om bijvoorbeeld te gronderen of schoon te maken.

MIDDELEN VOOR OLIEVERF

Onder mediums voor olieverf verstaan we alle middelen die men zelf aan de verf kan toevoegen of om te gronderen. Deze mediums hebben allemaal hun eigen specifieke eigenschappen. Ze kunnen gebruikt worden om de eigenschappen van de verf te veranderen of als hulpmiddel om een bepaald effect te bereiken.

OLIËN

In de schilderkunst worden plantaardige oliën gebruikt voor het aanwrijven van pigmenten of als schildersmedium. Drogende (lijnolie) en half drogende (b.v. papaverolie) zijn de meest gebruikte. De olie wordt meestal warm geperst met behulp van stoom maar er zijn ook koud geperste oliën. Hierna wordt de olie gezuiverd door middel van raffineren of op natuurlijke wijze door de verontreiniging te laten bezinken.

MEDIUMS

Een medium dient voor het verdunnen van de olieverf tijdens het werken, of het veranderen van de eigenschappen van de verf. Ze beïnvloeden de consistentie van de verf, de droogtijd, de oppervlakteglans en de kleureffecten. Sneldrogende mediums kunnen het beste in de onderste lagen worden gebruikt. Een langzaamdrogend medium vereist een vrijwel niet-absorberende grond en er mag geen terpentijn in verwerkt worden, omdat deze het drogen versnelt.
OPLOSMIDDELEN EN VERDUNNINGSMIDDELEN

Oplosmiddelen en verdunningsmiddelen brengen de verf in de juiste consistentie om te verwerken en verdampen vervolgens uit de verflaag zonder chemische verandering te hebben teweeggebracht. De olieverfschilder gebruikt alleen hoogkokende oplosmiddelen (die tussen 150 – 250°C van vloeibare in gasvormige toestand overgaan), deze verdampen zo langzaam dat ze verwerkbaar blijven.
TERPENTIJN

Natuurproduct, mengsel van koolwaterstoffen, voornamelijk diterpenen. Te gebruiken als verdunningsmiddel voor olieverf en mediums.

VERNISSEN

Een vernis wordt gebruikt om de verflaag te beschermen tegen stof en vuil in de atmosfeer en tegen slijtage. Ook worden vernissen toegepast om de glansgraad te verbeteren, te egaliseren of te veranderen. Vernissen moeten flexibel blijven zodat ze niet scheuren als het doek krimpt of uitzet. Retoucheervernis kan gebruikt worden als tussenvernis of als tijdelijke bescherming. Doordat deze vernis voldoende zuurstof doorlaat kan het drogingproces van de verf doorgaan. Eind- of slotvernis is de definitieve bescherming van een schilderij. Deze vernis kan pas aangebracht worden als de verf door en door droog is; in principe niet eerder dan na een jaar.

DROOGSTOFFEN

Siccatieven versnellen het droogproces van een schildering, hetgeen met name gewenst kan zijn bij langzaam drogende kleuren en lakken. Door hun ingrijpen in het drogingproces kunnen zij schadelijk zijn, en barsten doen ontstaan.

Tip: Gebruik nooit siccatieven voor kant en klare verf! Het is namelijk niet bekend hoeveel siccatief de fabrikant al aan de verf heeft toegevoegd.

MIDDELEN VOOR GRONDEREN

Het gronderen van dragers heeft een aantal belangrijke voordelen. Door te gronderen is een drager beter beschermd tegen temperatuurschommelingen en vochtinwerking. Bij olieschilderijen op linnen beschermt de grondering het linnen ook tegen de schadelijke stoffen in de verf. Door b.v olie kunnen de vezels van het linnen beschadigen waardoor ze bros en bruin worden. Een ander voordeel is de hechting van de verf op de ondergrond. Ook kan de grondering belangrijk zijn voor het uiterlijk van het schilderij; een witte grondlaag versterkt de kleuren en een transparante grondering zorgt ervoor dat de kleur van het linnen zichtbaar blijft.

BRONSPOEDER

Met alcohol bevochtigde metaalkleurige pigmentpasta voor vergulding of olieverfschildering. Na vermenging met het bronsmedium (3 delen bronspoeder op 2 delen Schmincke Bronsmedium 50 032) als olieverf te verwerken. Om metaalglans en luminescentie te behouden pas vlak voor het verwerken aan te maken. Meer bindmiddel versterkt de hechting.

 

 

Facebook