Tekenen

Duizenden jaren lang zijn er tekeningen gemaakt met tekenstiften als houtkool, krijt, pastel, metaalstiften en potlood. De bewaard gebleven prehistorische grottekeningen zijn hier het oudste bewijs van. Omdat door de eeuwen heen het tekenen een belangrijke techniek is gebleven om afbeeldingen te maken zijn de materialen voortdurend aan veranderingen onderhevig geweest. Waar vroeger alleen natuurlijke materialen gebruikt werden om mee te tekenen zijn nieuwe technieken tegenwoordig de reden waarom wij bijvoorbeeld kleurpotloden kunnen gebruiken. Toch zijn er ook materialen die altijd hetzelfde gebleven zijn. Het houtskool dat gebruikt werd voor de grottekeningen is min of meer hetzelfde houtskool waar tegenwoordig mee geschetst wordt.

POTLODEN

Het potlood dankt zijn naam aan de overeenkomsten tussen grafiet en lood. Deze naam is nogal verwarrend omdat er geen lood wordt gebruikt in potloden maar er ooit wel getekend werd met loodstiften. Hierna werden potloden van puur grafiet gemaakt maar nu is een mengsel van klei, grafiet en water de basis voor het potlood. Wij gebruiken het woord potlood tegenwoordig ook voor alle andere varianten zoals kleur- of aquarelpotloden.

IMG_7270

GRAFIETPOTLODEN- EN STIFTEN
Massief grafiet werd voor het eerst rond 1500 ontdekt in Borrowdale in Engeland. In eerste instantie werd het omwikkeld met schapenhuid om er zo mee te tekenen. Vanaf 1600 werden potloden gemaakt van dunne plaatjes grafiet. Deze plaatjes werden in een groef in een plat stuk hout gedrukt waarna er een zelfde plaatje hout gelijmd werd. Dit vierkante potlood werd hierna met de hand rond geschaafd. In1795 werd ontdekt dat de grafiet ook gemengd kon worden met klei. Door dit bij hoge temperatuur te bakken ontstond een massa met de zelfde eigenschappen als het massieve grafiet. Dit is de basis voor de hedendaagse grafietpotloden. De mate van hardheid of zachtheid van het potlood hangt af van de hoeveelheid klei in het mengsel. Hoe meer klei, hoe harder het potlood. 8B geeft aan dat het om een heel zacht potlood gaat met veel grafiet en 8H is een heel hard potlood.

KLEURPOTLODEN
Deze potloden worden vervaardigd door de pigmenten te mengen met een vulmiddel (krijt, talk of kaolin) en een bindmiddel (meestal een cellulosegom). Hierna worden de geperste kleurstaafjes in een gesmolten was gedompeld en in hout gevat. Tegenwoordig worden de kwaliteitspotloden van, zo goed mogelijk, lichtechte pigmenten gemaakt. Zware metalen, cadmiums en chromen worden in kleurpotloden vervangen door alternatieve pigmenten.

Faber Castell
POLYCHROMOS KLEURPOTLODEN
De naam Polychromos, wat “veel kleuren” betekent, onststond in 1908 en werd wereldwijd bekend. Vandaag de dag staat die naam nog steeds voor goede kwaliteit; ongeëvenaarde en lichtvaste pigmenten, keuze uit 120 sprekende kleuren, breekvaste punten, watervast, niet-vlekkend en bijpassend bij alle Faber-Castell collecties.

Faber Castell
SET ALBRECHT DÜRER AQUARELPOTLODEN
Zeer goed oplosbaar in water. Sterke pigmentatie en met de hoogst mogelijke lichtechtheid en briljantie. Leverbaar in 120 kleuren. Lichtechtheid wordt aangegeven door middel van sterretjes:

***  = heel goed
**    = goed
•      = redelijk.

Derwent

Pastel Pencil

Een pastelkrijtje in potloodvorm met bijzonder diepe kleurintensiteit en kleurafgifte. Ook op donkere ondergrond komen de oorspronkelijke kleuren op papier. De streep is – net als bij houtskool – droog en korrelig. Het omvangrijke kleurengamma van deze pastelpotloden, bestaande uit 72 kleuren, stelt kunstenaars in staat om kleuren in lagen over elkaar heen te zetten om zo nieuwe kleurtonen en tinten te maken. Laten zich gemakkelijk mengen en in elkaar verwerken. Geschikt voor alle pasteltechnieken. Ideaal voor het creëren van scherpe, dunnen lijnen en gedetailleerde pastelstudies. 

Derwent

Inktense Aquarelpencil

Deze unieke range van 72 pure intense, permanente aquarelpotloden zijn perfect voor verwastechnieken (doorschijnend effect) in bijvoorbeeld bloemenschilderijen. De kleuren intensiveren zodra deze vochtig worden gemaakt. De kleur zwart reageert als de bekende Indian Inkt. Perfect voor illustrators, designers en studenten. Maar ook leuk om een T-shirt, tas of sneakers mee op te pimpen want eenmaal gedroogd is de afbeelding watervast en permanent.

 

Caran d‘Ache
LUMINANTIE 6901
In 2010 won Caran dÁche voor zijn serie kleurpotloden Luminantie 6901 de Innovation Award 2010 van de SMAC(Salon Crafts en activiteiten van de schepping). Dit gebeurde natuurlijk niet voor niets. Een kleurpotlood uitgebracht in een breed scala aan kleuren en gemaakt van sterk geconcentreerde pigmenten. De lichtechtheid voldoet aan de meest veeleisende internationale normen: ASTM D-6.901

Derwent
COLOURSOFT
Deze zachte potloden laten zich makkelijk  mengen tot een groot scala aan kleurnuances.
Ze zijn geschikt voor velerlei stijlen. Van gedetailleerde voorstellingen tot krachtige, moderne stillevens en portretten.

Voor de jonge kunstenaars en kunstenaressen onder ons hebben wij een leuk assortiment kwalitatief hoogwaardige kleurpotloden tegen een redelijke prijs.

BENODIGDHEDEN
In ons assortiment treft u veel handige hulpmiddelen om te gebruiken wanneer er met potlood getekend wordt, zoals diverse soorten papier, gum, slijpers, doezelaars, sjablonen, linialen, schaalverdelers, fixatief en fixeerspuitjes.

HOUTSKOOL

De oudste bewaard gebleven voorbeelden van het gebruik van houtskool als tekenmateriaal zijn de grottekeningen in bijvoorbeeld Spanje en Frankrijk. Ze werden getekend met gebrande stokjes en natuurlijke pigmenten. In de loop der jaren werd het houtskool een van de basismaterialen van de kunstenaar, voor voorstudies die makkelijk overgeschilderd konden worden, om te schetsen of om modelstudies te maken.
Houtskool wordt verkregen door de droging en verbranding van twijgen van diverse houtsoorten (Japanse heesters, lindestruik, wilg). De afgeleide producten zijn houtskoolpotlood en Siberisch krijt, beiden worden van verpulverd en gefilterd houtskool gemaakt. Door een bak- en perssysteem worden de diverse hardheden verkregen zonder de eigenschappen van houtskool te verliezen.

Faber-Castell
PITT SIBERISCH KRIJT (2899)
Geperst houtskoolstaafje waar diepzwart mee gewerkt kan worden.

Faber-Castell
PITT MONOCHROME
Potloden van de hoogste kwaliteit in twee gradaties verkrijgbaar.

Conté a Paris
PIERRE NOIRE
Het Pierre Noire potlood is zacht en diepzwart, onuitwisbaar en mat. Zeer gewaardeerd voor gebruik op schetsblokken, tekenpapier en linnen.

Conté a Paris
GRAPHIT (GRAFIET)
Het grafiet potlood is bijzonder zijdeachtig hij “haakt” niet maar glijdt soepel over het papier. Aanbevolen voor nauwkeurig en precies werk, zoals een ver doorgewerkte perspectieftekening, een stripfiguur, een perfect getekend naakt.

Conté a Paris
CARBONE (KOOLSTOF)
Het koolstofpotlood is afgeleid van de bekende houtskoolstift, maar is sterker, brokkelt niet en maakt de vingers niet vuil. U kunt er nauwkeurige en zeer gedetailleerde perspectieftekeningen mee maken.

Conté a Paris
FUSIAN (HOUSKOOL)
Het houtskoolpotlood geeft een strakke en intens zwarte streek, die goed dekt. Het potlood is breukvast en gemakkelijk mee te nemen. Zeer goed te gebruiken in combinatie met sanguine en sepia potloden.

Conté a Paris
SÉPIA
De kleur lijkt op gebrande omber. Het is een droog potlood dat zich gemakkelijk laat doezelen.

Facebook